Descripció general del documental

“Tomorrow” (títol original “Demain”) és un documental francès dirigit per Cyril Dion i Mélanie Laurent. Després de la publicació d’un estudi que anunciava la possible desaparició d’una part de la humanitat abans de 2100, els directors van emprendre un viatge per deu països buscant solucions a la crisi ecològica i social. La pel·lícula no es queda en els problemes, sinó que es focalitza en iniciatives concretes i reeixides que ja s’estan implementant arreu del món en àmbits tan diversos com l’agricultura, l’energia, l’economia, l’educació i la governança.

L’interès principal per a la docència rau en el seu enfocament proactiu i la seva capacitat d’inspirar. Mostra que el canvi és possible i que la gent de tot el món ja està treballant en solucions reals. És especialment útil per contrarestar el pessimisme i demostrar que la sostenibilitat és un camí ple d’oportunitats i innovació.

 

Temes clau que tracta

“Tomorrow” aborda de manera pràctica i esperançadora les següents àrees de la sostenibilitat:

  1. Agricultura i alimentació sostenible:
    • Agricultura ecològica i permacultura: Mètodes que regeneren el sòl i produeixen aliments de manera local i sostenible.
    • Horts urbans i cooperatives de consum: Com les ciutats poden produir part del seu aliment.
    • Soberania alimentària: La importància de produir i consumir localment.
  2. Energies renovables i eficiència energètica:
    • Transició energètica a nivell local: Exemples de ciutats que produeixen gran part de la seva energia renovable.
    • Estalvi i eficiència: La importància de reduir la demanda energètica.
    • Comunitats energètiques: Models on la ciutadania controla la producció i el consum d’energia.
  3. Economia circular i local:
    • Monedes locals i complementàries: Com fomenten el comerç local i la resiliència econòmica.
    • Bancs de temps i intercanvi de coneixement: Models econòmics basats en la col·laboració.
    • Economia regenerativa: Sistemes que restauren en lloc d’esgotar.
  4. Educació transformadora:
    • Pedagogies actives i sostenibles: Escoles que eduquen en valors ambientals i de sostenibilitat de manera pràctica.
    • Aprenentatge basat en projectes: Com l’educació pot inspirar la solució de reptes locals.
  5. Govern i democràcia participativa:
    • Exemples de governs locals: Ciutats i regions que estan liderant el canvi amb polítiques innovadores.
    • Participació ciutadana: La importància de la implicació de la comunitat en les decisions.

 

Nivell educatiu recomanat

  • ESO (a partir de 3r ESO): Molt adequat per la seva visió optimista i per mostrar exemples concrets que els alumnes poden visualitzar i fins i tot replicar.
  • Batxillerat: Ideal per aprofundir en les implicacions socials, econòmiques i polítiques de les solucions presentades. Perfecte per a assignatures com Economia, Geografia, Ciències Socials i Reptes Científics.

 

Formes de treballar-lo a l’aula

“Tomorrow” és una font inesgotable d’idees per a projectes i activitats pràctiques:

  1. Visualització per seccions temàtiques:
    • El documental està estructurat per capítols (alimentació, energia, economia, educació, govern). Podeu seleccionar només els fragments més rellevants per a la vostra unitat didàctica o projecte.
    • “Què ja fem al nostre entorn?”: Després de veure un fragment (ex: agricultura regenerativa), demanar als alumnes que identifiquin si ja hi ha iniciatives similars al seu barri o poble.
  2. Projectes d’investigació-acció:
    • “Investiguem i Proposem”: Dividir els alumnes en grups, assignar-los un dels temes del documental (energia, alimentació, etc.) i demanar-los que investiguin una iniciativa similar a Catalunya o que dissenyin un projecte per aplicar una solució a l’escola o al seu municipi.
    • “La nostra escola del demà”: Inspirar-se en la sèrie per crear un “pla estratègic” de sostenibilitat per a l’escola, amb propostes concretes i realistes d’implementació.
  3. Debats i simulacions:
    • “Podria funcionar aquí?”: Debatre sobre la viabilitat de replicar algunes de les solucions mostrades en el context local. Quins obstacles trobaríem? Quines facilitats?
    • “La meva economia circular”: Crear un petit projecte d’economia circular a l’aula o a l’escola (ex: un sistema de compostatge, un mercat d’intercanvi de material escolar, reparació d’objectes).
  4. Connexió amb “Escoles verdes”:
    • Pla d’acció de l’escola verda: Les solucions de “Tomorrow” són directament aplicables als eixos del programa Escoles Verdes (gestió de residus, energia, aigua, biodiversitat, mobilitat, consum).
    • Comunitat educativa: Inspirar la participació de tota la comunitat (alumnat, professorat, famílies, personal no docent) en la creació d’una escola més sostenible, mostrant que els petits canvis poden tenir un gran impacte.
    • Sensibilització: Utilitzar fragments per sensibilitzar sobre l’impacte positiu de les accions individuals i col·lectives.

On veure-la:

  • Plataforma: Ha estat disponible en diverses plataformes de streaming i lloguer digital. A vegades es pot trobar a Filmin o en altres serveis.
  • Pàgina web oficial: https://www.demain-lefilm.com/ (amb recursos addicionals, a vegades amb versions disponibles per a institucions educatives).