Descripció general del documental

“Waste Land” és un documental britànic-brasiler dirigit per Lucy Walker. La pel·lícula segueix la trajectòria de l’artista brasiler Vik Muniz, reconegut pels seus retrats fets amb materials poc convencionals. Muniz viatja al Jardim Gramacho, el que va ser l’abocador de residus més gran del món (situat a prop de Rio de Janeiro, Brasil), per crear una sèrie d’obres d’art amb els “catadores”, les persones que viuen de recollir, seleccionar i vendre materials reciclables de l’abocador. El documental no només mostra el procés artístic, sinó que esdevé un retrat profund i emotiu de la vida, els somnis i la dignitat d’aquests individus que subsisteixen en un entorn extrem.

 

Temes clau que tracta

 

“Waste land” aborda una gran diversitat de temes interconnectats, molt rellevants per a l’educació ambiental i social:

  1. Gestió de residus i consum global:
    • La magnitud dels residus que generem i el seu impacte real en el sud global.
    • La problemàtica dels abocadors a gran escala i la seva relació amb el model de consum lineal (“fer, usar i llençar”).
    • La importància del reciclatge, però també els seus límits i la necessitat de reduir i reutilitzar.
  2. Pobresa i desigualtat social:
    • La realitat de les persones que viuen en condicions d’extrema pobresa, sovint al marge de la societat.
    • La dignitat humana en contextos d’adversitat i la capacitat de superació.
    • La relació entre la riquesa del nord global i la pobresa i els problemes ambientals del sud.
  3. Art com a transformació social:
    • El poder de l’art per canviar percepcions, dignificar persones i denunciar injustícies.
    • Com l’art pot ser un vehicle per generar consciència i promoure el canvi.
  4. Resiliència i esperança:
    • La capacitat de les persones per trobar esperança i significat fins i tot en les circumstànies més difícils.
    • La importància de la comunitat i el suport mutu.
  5. Ètica del privilegi i la responsabilitat:
    • La reflexió sobre el nostre propi consum i la nostra responsabilitat com a ciutadans globals.
    • Com la nostra “brossa” es converteix en la vida d’altres persones.

 

Nivell educatiu recomanat

 

  • ESO (a partir de 3r-4t ESO): És un documental molt visual i impactant. Pot ser útil per introduir el debat sobre la gestió de residus i les desigualtats. Caldrà preparar bé la sessió i oferir un espai de debat guiat per gestionar les emocions que pugui generar.
  • Batxillerat: Nivell ideal. Permet aprofundir en el debat ètic, social, econòmic i ambiental. És un recurs excel·lent per a assignatures com Ciències Socials, Economia, Ètica, Arts i Reptes Científics.

 

Formes de treballar-la a l’aula

“Waste Land” és un documental que convida a la reflexió profunda i a l’acció:

  1. Visualització per fragments o per temes:
    • Donada la durada i la intensitat, pot ser millor visionar-lo en sessions o seleccionar fragments clau (ex: la presentació dels personatges, el procés de creació de les obres, el viatge de Muniz, la reacció final dels “catadores”).
    • Focus temàtic: Seleccionar les escenes que mostren la vida a l’abocador per parlar de residus, o les que mostren el procés artístic per parlar de creativitat i transformació.
  2. Debats i dilemes ètics:
    • “Què ens diu aquest documental sobre la nostra societat de consum?”
    • “Quina responsabilitat tenim sobre els residus que generem?”
    • “És l’art una eina efectiva per al canvi social? Per què sí/no?”
    • “Què és la dignitat humana en un context com el de Jardim Gramacho?”
    • “Quines alternatives hi ha als abocadors gegants?”
  3. Projectes de sensibilització i acció:
    • Auditoria de residus a l’escola: Analitzar la quantitat i tipus de residus que es generen a l’institut. Proposar mesures per reduir-los, reutilitzar-los i millorar el reciclatge.
    • Campanya “Menys brossa”: Dissenyar una campanya per reduir els residus a l’escola o a casa, inspirant-se en els missatges del documental.
    • “Art amb residus”: Crear obres d’art amb materials de rebuig, com a homenatge a Vik Muniz i als “catadores”, per reflexionar sobre el valor que donem a les coses.
    • Investigació local: Investigar la gestió de residus al vostre municipi o comarca. On van els residus? Hi ha abocadors? Es recicla prou?
  4. Connexió amb “Escoles verdes”:
    • Gestió de residus: Relació directa amb els objectius de gestió de residus del programa Escoles Verdes (reduir, reutilitzar, reciclar).
    • Impacte territorial: Connecta amb la idea que els nostres residus no desapareixen i que la seva gestió pot generar grans impactes i conflictes en altres territoris (com els abocadors o les plantes de tractament).
    • Consum responsable: Reforça la importància de consumir de manera més conscient i d’evitar l’excés d’embolcalls i productes d’un sol ús.

 

On veure-la:

  • Disponibilitat: “Waste Land” ha estat disponible en diverses plataformes de streaming al llarg dels anys i sovint es pot llogar o comprar en plataformes digitals (Amazon Prime Video, Google Play Movies, etc.). També ha estat emès per canals de documentals. (Cal verificar la disponibilitat actual a les vostres plataformes habituals).