Descripció General de la Sèrie

“El Colapso” és una minisèrie francesa de vuit capítols curts (entre 15 i 25 minuts cadascun), filmats en pla seqüència. Cada episodi ens mostra un escenari diferent en un futur molt pròxim, en el moment en què la societat moderna s’enfronta a un col·lapse sistèmic: escassetat de recursos, fallida energètica, crisi alimentària i col·lapse de les estructures socials. La sèrie no explica les causes del col·lapse, sinó que se centra en les reaccions humanes i les conseqüències immediates en la vida quotidiana de la gent. És un thriller distòpic realista que ens fa reflexionar profundament sobre la nostra vulnerabilitat i interconnexió.

 

Temes clau

“El Colapso” aborda de manera directa i impactant temes fonamentals per al debat ambiental i social actual:

  1. Col·lapse ecològic i energètic:
    • Escassetat de recursos: Aigua, combustibles fòssils, aliments.
    • Fi de la globalització: Com la dependència de cadenes de subministrament internacionals pot trencar-se.
    • Vulnerabilitat de la societat industrial: La dependència de la tecnologia, l’electricitat i la gasolina.
  2. Canvi climàtic i crisis derivades:
    • Encara que no es digui explícitament, el col·lapse que es mostra és una conseqüència plausible de la inacció davant la crisi climàtica i de recursos.
  3. Resiliència i supervivència:
    • Com reacciona l’ésser humà davant l’adversitat extrema.
    • La importància de les habilitats de supervivència bàsiques i el coneixement local.
  4. Ètica i moral en situacions límits:
    • L’egoisme vs. l’altruisme.
    • La violència, la desesperació, però també la solidaritat i la cooperació.
    • La pèrdua de lleis i ordre social.
  5. Crítica al consumisme i al sistema actual:
    • Conseqüències d’una societat basada en el creixement il·limitat i el consum excessiu.
    • La fragilitat dels sistemes moderns (financer, alimentari, energètic).
  6. La Importància de la comunitat i la proximitat:
    • Com les petites comunitats poden ser més resilients.
    • La necessitat de productes i serveis locals.

 

Nivell educatiu recomanat

 

  • ESO (a partir de 3r-4t ESO): Alguns capítols són molt adequats per iniciar el debat sobre la vulnerabilitat del nostre sistema i la importància de la sostenibilitat. Caldrà una bona introducció i acompanyament del docent, ja que hi ha escenes intenses.
  • Batxillerat: Nivell ideal. Permet aprofundir en el debat, connectar amb conceptes científics (física, química, biologia), socials (sociologia, economia, filosofia) i geogràfics. És un material excel·lent per a l’assignatura de “Reptes Científics”.

 

Formes de treballar-la a l’aula

 

La sèrie és perfecta per a activitats curtes i intenses:

  1. Visualització per capítols temàtics:
    • No cal veure la sèrie sencera. Cada capítol és independent i se centra en una problemàtica concreta (un supermercat buit, una central nuclear, una casa de la tercera edat, etc.).
    • Suggeriment: Trieu el capítol que s’adapti millor al tema que esteu treballant.
      • Capítol 1 (“El Súper”): Consum, escassetat d’aliments, comportament humà.
      • Capítol 2 (“La Gasolinera”): Dependència energètica, mobilitat, caos social.
      • Capítol 3 (“La Residència”): Ètica, vulnerabilitat dels col·lectius, accés a recursos bàsics.
      • Capítol 7 (“La Illa”): Intent de crear una comunitat autosuficient, límits de la resiliència, aïllament.
  2. Debats guiats:
    • Després de cada capítol, obrir un debat amb preguntes com:
      • “Quines conseqüències de la falta de… (energia, aliments, aigua) veiem en aquest capítol?”
      • “Com hauríem reaccionat nosaltres?”
      • “Quines solucions es podrien haver aplicat abans per evitar aquesta situació?”
      • “Quines responsabilitats tenen els governs, les empreses i els ciutadans?”
  3. Investigació i solucions:
    • “Què passaria si…?” (Simulació): Proposar als alumnes que investiguin què passaria al seu poble/ciutat si faltés l’electricitat/l’aigua/el menjar durant una setmana. Quins són els punts febles?
    • Propostes de Resiliència: Demanar als alumnes que investiguin i proposin solucions per fer la seva escola, barri o poble més “resilient” davant possibles crisis (horts urbans, comunitats energètiques, estalvi d’aigua, etc.).
    • Rols de Lideratge/Acció: Dissenyar un pla de contingència o un projecte d’acció per a un escenari similar al de la sèrie.
  4. Connexió amb el currículum:
    • Ciències Socials/Geografia: Recursos naturals, globalització, urbanisme, conflictes.
    • Ciències de la Naturalesa/Biologia/Tecnologia: Energia, ecosistemes, gestió de residus, innovació.
    • Filosofia/Ètica: Comportament humà, justícia social, responsabilitat.
    • Català/Castellà: Anàlisi de discursos, argumentació, escriptura de relats distòpics o utòpics.
  5. Anàlisi del llenguatge audiovisual:
    • Analitzar l’ús del pla seqüència: Què aporta a la sensació d’immersió i realisme?
    • El paper del so, la música i el silenci.
    • La construcció dels personatges en pocs minuts.

 

On veure-la: