Descripció general del documental
“2040” és un innovador documental australià dirigit i protagonitzat per Damon Gameau. A diferència d’altres films sobre el canvi climàtic que se centren en la crisi i el desastre, “2040” adopta una perspectiva inspiradora i optimista. Gameau, pare d’una nena petita, s’embarca en un viatge per imaginar com podria ser el món l’any 2040 si s’implementessin les millors solucions tecnològiques i socials ja existents avui dia. El documental explora aquestes solucions a través d’entrevistes amb experts, animacions imaginatives i exemples de projectes reals arreu del món.
L’interès principal per a la docència rau en la seva capacitat de generar esperança i empoderament. Mostra que les eines i el coneixement per abordar els reptes ambientals ja existeixen, convertint la por en motivació per a l’acció. És un contrapunt excel·lent als documentals més alarmistes, oferint una visió de futur desitjable i tangible.
Temes clau que tracta
“2040” explora solucions pràctiques i innovadores en diversos fronts de la sostenibilitat:
- Energies renovables i descarbonització:
- Energia solar a petita i gran escala: Panells solars a teulades, centrals solars.
- Energia eòlica: Tant en terra com marina.
- Sistemes de micro-xarxes i emmagatzematge d’energia: Com les comunitats poden ser més autosuficients.
- Agricultura regenerativa i sostenibilitat alimentària:
- Permacultura i pràctiques de cultiu que milloren el sòl: Captura de carboni a través de pràctiques agrícoles que incrementen la salut del sòl.
- Silvopastura: Combinació d’arbres i pastura per a una gestió integrada.
- Agricultura urbana i de proximitat: Augment de la producció local d’aliments.
- Economia circular i gestió de materials:
- Reducció de residus a través del disseny circular.
- Reutilització i reciclatge eficient de recursos.
- Transport sostenible:
- Vehicles elèctrics, bicicletes, transport públic.
- Reducció de la necessitat de viatjar mitjançant la tecnologia i la proximitat.
- Educació i empoderament comunitari:
- El paper de l’educació en la creació de noves solucions i comportaments.
- La importància de les comunitats locals en la implementació de canvis.
- Oceans i biodiversitat:
- Aqüicultura sostenible i la recuperació dels ecosistemes marins (ex: cultiu d’algues per a l’alimentació i la captura de carboni).
- Restauració d’ecosistemes per augmentar la biodiversitat.
Nivell educatiu recomanat
- ESO (a partir de 2n-3r ESO): La seva narrativa amable, les animacions i el missatge positiu el fan molt accessible. Perfecte per introduir conceptes de sostenibilitat i veure que hi ha solucions.
- Batxillerat: Ideal per aprofundir en les tecnologies, els models econòmics i socials, i debatre sobre la viabilitat i els reptes de la transició cap a un futur més sostenible. Molt pertinent per a Reptes Científics, Biologia, Geografia i Economia.
Formes de treballar-lo a l’aula
“2040” és una font d’inspiració per a projectes i activitats pràctiques:
- Visualització temàtica o per àrees de solució:
- El documental està estructurat per temes (energia, agricultura, oceans, etc.). Es poden seleccionar fragments concrets o capítols que s’adaptin al tema que s’està treballant (ex: l’episodi d’energia per al tema de la descarbonització a l’escola).
- “El meu 2040”: Demanar als alumnes que triïn una de les solucions del documental i investiguin com s’aplicaria o com es veuria al seu propi entorn (escola, barri, poble).
- Projectes de recerca i disseny de solucions:
- “Inventem el nostre futur sostenible”: Dividir els alumnes en grups, assignar-los un tema (energia, aigua, alimentació, residus) i demanar-los que investiguin solucions innovadores o projectes locals ja existents inspirats en el documental.
- Dissenyar un “Pla 2040” per a l’escola: Proposar accions concretes per implementar les solucions vistes al documental dins del centre (hort escolar regeneratiu, instal·lació de plaques solars al terrat, campanya de reducció de residus amb focus en l’economia circular, etc.).
- Debats sobre utopia vs. realitat:
- “És massa optimista el documental? Quins són els obstacles reals per implementar aquestes solucions?”
- “Què cal canviar a nivell individual, comunitari i polític per arribar al 2040 que proposa el documental?”
- “Quin és el nostre paper en aquest canvi?”
- Connexió amb “Escoles verdes” i “Territori en disputa”:
- Empoderament per a l’acció: El documental inspira a creure en el canvi i a participar activament, la qual cosa encaixa perfectament amb l’esperit proactiu d’Escoles Verdes.
- Solucions locals: Moltes de les solucions (autoconsum, horts, economia circular) es poden aplicar directament en el context d’un projecte Escoles Verdes.
- Crítica al model lineal: Permet contrastar les falses promeses de la descarbonització amb un enfocament de solucions distribuïdes i regeneratives, donant arguments per a un “territori en disputa” positiu.
On veure-la:
- Plataforma: Està disponible en diverses plataformes de streaming i lloguer digital. A vegades es pot trobar a Filmin o en altres serveis.
- Pàgina web oficial: https://whatsyour2040.com/ (amb recursos addicionals).