Descripció general de les sèries

“Our Planet” (2019) i “Our Planet II” (2023) són dues aclamades sèries documentals produïdes per Netflix en col·laboració amb WWF (World Wide Fund for Nature) i narrades pel llegendari David Attenborough. Utilitzant una tecnologia de filmació d’última generació, aquestes sèries ens transporten a alguns dels ecosistemes més espectaculars i inaccessibles del planeta, des de les profunditats oceàniques fins a les vastes estepes, passant per jungles denses i deserts remots.

L’interès principal per a la docència resideix en la seva capacitat inigualable per captivar l’alumnat amb imatges espectaculars i una qualitat visual extraordinària. Aquesta bellesa es complementa amb un missatge clar i directe: mentre la sèrie mostra la meravella de la vida salvatge i els seus hàbitats, simultàniament posa en evidència com el canvi climàtic i l’activitat humana estan amenaçant aquests ecosistemes i les espècies que hi habiten. Cada episodi es focalitza en un bioma o tema concret, facilitant la seva utilització fragmentada a l’aula.

 

Temes clau que tracta

“Our Planet” i “Our Planet II” són una font riquíssima per treballar temes clau d’educació ambiental:

  1. Biodiversitat i ecosistemes:
    • Diversitat de vida al planeta: exemples d’animals, plantes i hàbitats únics.
    • Funcionament dels ecosistemes: interconnexions, cadenes tròfiques, cicles naturals.
    • La importància de cada espècie i hàbitat per a la salut del planeta.
  2. Canvi climàtic i impactes ambientals:
    • Desglaç polar, augment del nivell del mar, sequeres, fenòmens extrems.
    • Pèrdua d’hàbitat i migracions forçades d’espècies.
    • Contaminació (plàstics als oceans, etc.) i la seva influència en la vida salvatge.
  3. L’impacte humà en el planeta:
    • Desforestació, sobrepesca, agricultura intensiva, urbanització.
    • Consum de recursos i la petjada ecològica de la humanitat.
    • La necessitat de protegir i restaurar els espais naturals.
  4. Connexió i interdependència:
    • Com tot al planeta està connectat i com els problemes en un lloc poden afectar-ne d’altres.
    • La responsabilitat global per la conservació.

 

Nivell educatiu recomanat

  • ESO (a partir de 1r ESO): La qualitat visual i la narrativa les fan accessibles per a totes les etapes. Els capítols es poden utilitzar com a punt de partida per sensibilitzar sobre la natura i els seus problemes.
  • Batxillerat: Permet un anàlisi més profund dels conceptes científics, les connexions globals i les implicacions ètiques i socials de la crisi ambiental. És ideal per a Biologia, Geografia, i Reptes Científics.

 

Formes de treballar-les a l’aula

Gràcies a la seva estructura i qualitat, les sèries són molt versàtils didàcticament:

  1. Visualització de fragments temàtics:
    • No cal veure capítols sencers. Seleccioneu segments curts (5-10 minuts) que il·lustrin un punt concret (ex: la caça de balenes, la migració d’animals, l’efecte del desglaç). Això permet ajustar-se al temps de la classe i enfocar el debat.
    • Pre-visionat amb preguntes: Donar preguntes als alumnes abans de veure el fragment per guiar la seva observació.
  2. Debats i reflexions:
    • Després de cada fragment, obrir un debat: “Què hem vist?”, “Quin problema s’identifica?”, “Quina és la relació d’aquest problema amb les nostres accions?”, “Què podem fer nosaltres?”.
    • Fomentar el pensament crític sobre les causes dels problemes i les possibles solucions.
  3. Connexió directa amb el programa Escoles Verdes:
    • Biodiversitat: Identificar les espècies i els hàbitats que s’han de protegir. Promoure projectes al centre sobre flora i fauna local, patis naturals o hotels d’insectes.
    • Residus: Parlar de la contaminació per plàstics als oceans i la importància de la reducció, reutilització i reciclatge a l’escola.
    • Aigua i energia: Relacionar les sequeres o el desglaç amb l’ús que fem de l’aigua i l’energia a casa i a l’escola. Proposar mesures d’estalvi.
    • Consum responsable: Debatre sobre l’impacte dels nostres productes de consum en els ecosistemes que es mostren (oli de palma, pesca insostenible, etc.). Crear campanyes de consum conscient a l’escola.
    • Acció Climàtica: Inspirar accions dins del Pla d’Acció de l’Escola Verda per reduir la petjada de carboni del centre.
  4. Projectes de recerca:
    • Assignar a grups d’alumnes un bioma o una espècie mostrada a la sèrie per investigar-ne més a fons les amenaces i les iniciatives de conservació.
    • Dissenyar un projecte per “salvar” un ecosistema o una espècie concreta, amb accions pràctiques que es puguin dur a terme des de l’escola.

 

On veure-les: